Ophef indienen reparatieverzoeken

Jammer genoeg is er op dit moment weer een hoop ophef over het indienen van reparatieverzoeken bij Samenwerking. In dit bericht leggen we u graag uit wat de reden is van ons beleid en wat de uitzonderingen zijn.

In 2015 heeft Samenwerking het besluit moeten nemen om te bezuinigen. Om de jaarlijkse huurverhoging te beperken, de huren zo laag mogelijk te houden en toch nog onze afspraken met de gemeente over renovatie en nieuwbouw na te komen was een forse besparing noodzakelijk. Om dit te bereiken is er onder andere afscheid genomen van medewerkers en zijn processen geautomatiseerd. Besloten is om het aanvragen van reparatieverzoeken alleen per computer te laten verlopen. Dit is een vrij makkelijke procedure waar weinig persoonlijk contact voor nodig is om het goed te laten verlopen. Daarnaast heeft het ook voordelen, je kunt 24 uur per dag en 7 dagen in de week je reparatieverzoek indienen, en je kunt een afspraak maken op een tijdstip dat het jou uitkomt.

Dit betekent dat onze medewerkers tijd hebben om wel persoonlijke gesprekken aan te gaan over de woonruimte, leefbaarheid, overlast, huurbetalingen en andere persoonlijke zaken die niet zo makkelijk met de computer te regelen zijn en waar persoonlijke aandacht belangrijk bij is.

We maken wel uitzonderingen op het per computer aanvragen van reparaties. Als huurders geen mantelzorgers hebben die hen kunnen helpen, geen computer hebben en niet naar ons toe kunnen komen om gebruik te maken van de computers in de hal dan nodigen we ze uit voor een gesprek. We maken dan een afspraak voor een telefonisch of persoonlijk gesprek. Blijkt in dit gesprek dat er echt geen oplossing is dan maken we een aantekening en kan deze huurder in het vervolg gewoon telefonisch een reparatieverzoek doorgeven. We zijn hier wel streng in, dat klopt, dat moet ook wel want we doen het werk immers met veel minder personeel en moeten keuzes maken.

We hebben overwogen om de aanleunwoningen standaard uit te zonderen van dit beleid maar dan doen we mensen tekort die niet in de aanleunwoningen wonen maar geen mantelzorg hebben.

Dan moet ons nog van het hart dat er heel veel huurders zijn die wel gebruik maken van het klantportaal net als dat er veel mantelzorgers zijn die hulp bieden aan ouders, familie en vrienden.

Jammer vinden wij het dat er mensen zijn die wel de tijd nemen om hun berichten te delen op social media maar blijkbaar niet bereid zijn om de tijd te nemen om een reparatieverzoek in te dienen voor hun ouders. Negativiteit is een keuze die je maakt en niet iets wat je overkomt.

Dat er politieke partijen zijn die menen hun mening over onze directeur-bestuurder of medewerkers te moeten geven omdat we in de verkiezingstijd zitten vinden wij ronduit kwetsend en onbeschoft. Eenieder die bij ons in dienst is doet zijn uiterste best om het werk goed uit te voeren, persoonlijke aanvallen zijn in onze ogen dan ook not done!

Mocht u behoefte hebben om over het bovenstaande van gedachten te wisselen laat het ons dan weten via wstg@samenwerking.nl.

TvdS

Geplaatst in: Mijn Samenwerking

Terug naar overzicht