Vragen over onze werkwijze tijdens de Coronacrisis?

De eerste weken van 2021 zijn voorbij. Helaas geldt dit nog niet voor de Coronacrisis. 
Dit betekent dat wij nog steeds een aangepaste werkwijze hebben. In dit bericht hebben we een aantal veel gestelde vragen voor u op een rij gezet.

1. Hoe is de schoonmaak van mijn complex geregeld?
Niet ieder complex heeft een schoonmaakprogramma. Is erbij uw complex een schoonmaakprogramma dan maakt de firma Fris en Rein op dit moment schoon op de reguliere schoonmaakmomenten. Daarbij gebruiken ze speciaal desinfectiemiddel en hebben ze extra aandacht voor de plekken die veel worden aangeraakt.

2. Kan er niet extra schoongemaakt worden in mijn complex?
We maken nu grondiger schoon op de plekken die veel worden aangeraakt. Ook kijken we steeds of we de schoonmaak verder kunnen verbeteren. Maar we kunnen natuurlijk nooit zó vaak schoonmaken dat we alle risico’s kunnen uitsluiten.
Daarom vragen we u als bewoner om zelf de aanraakpunten ook af en toe schoon te maken. Het is handig om dat met uw buren af te spreken. Want alleen samen krijgen we Corona eronder.

3. Kan ik door corona nog wel veilig in de lift?
Samen met ons liftbedrijf onderzoeken we hoe we het gebruik van de liften tijdens corona nóg veiliger kunnen maken. Maar de beste manier om liftgebruik veilig te maken, is door gedrag. Daarom gelden de volgende tips:

  • Gebruik zoveel mogelijk de trap
  • Gebruik de lift met maximaal 1 huishouden of twee personen (op 1,5 meter afstand)
  • Druk het liftknopje in met een zacht voorwerp (en niet met uw vinger)
  • Draag een mondkapje in de lift
  • Spreek met uw buren af om zelf de liftknopjes op uw verdieping en in de lift een keertje vaker schoon te maken. Want alleen samen krijgen we Corona eronder.
     

4. Zijn gemeenschappelijke ruimtes zoals trappenhuizen nog wel veilig door Corona?
Bij de schoonmaak heeft de firma Fris en Rein extra aandacht voor de plekken die veel worden aangeraakt. Maar in Coronatijd kun je niet vaak en goed genoeg schoonmaken. Daarom vragen we u als bewoner om zelf de aanraakpunten ook af en toe schoon te maken. Het is handig om dat met uw buren af te spreken. Want alleen samen krijgen we Corona eronder.

Verder geven we de volgende adviezen:

  • Raak trapleuningen, deurklinken, liftknopjes etc. met een zacht voorwerp aan (en niet met de blote hand)
  • Draag in gemeenschappelijke ruimtes en liften een mondkapje en voorkom zo overdracht van het virus via luchtdeeltjes
     

5. Kunnen jullie een poster ophangen met Coronaregels?
Dat is een goed idee dat we zeker meenemen.

6. Er is iets stuk in mijn huis, komen jullie dat repareren?
Op dit moment komen we zo min mogelijk in woningen. Daarom gaan alleen noodzakelijke reparaties door. Dit zijn reparaties die nodig zijn voor uw veiligheid of welzijn (zoals reparaties aan de verwarming)

Ja. Voorlopig gaan we alleen door met noodzakelijke reparaties. Dat gaat zo:

1. Bij het maken van de afspraak stelt de aannemer u gezondheidsvragen
2. Als de aannemer of opzichter bij u voor de deur staat, stelt hij nog een keer de gezondheidsvragen
3. Heeft u of uw huisgenoot Corona, of heeft u klachten, dan stellen we de reparatie uit
4. De aannemer of opzichter houdt altijd 1,5 meter afstand
5. De aannemer of opzichter draagt een mondkapje en (indien mogelijk) handschoenen
6. We vragen u om de ruimte waar de werkzaamheden plaatsvinden te ventileren door een raam open te zetten
7. We vragen u om u tijdens de werkzaamheden terug te trekken in een andere ruimte

Houdt u er rekening mee dat u maar 1 bezoeker per dag mag ontvangen? Onze aannemer geldt ook als een bezoeker.

7. Er zijn renovatiewerkzaamheden gepland, gaan die door?
Dat hangt ervan af.

1. Renovatiewerkzaamheden in uw woning stellen we voorlopig uit. Het gaat dan bijvoorbeeld om het vervangen van uw badkamer, keuken en/of toilet. We nemen contact met u op voor een nieuwe afspraak.
2. Renovatiewerkzaamheden buiten uw woning gaan wel door. Het gaat dan bijvoorbeeld om schilderwerk of het vervangen van glas. Soms moet de aannemer daarvoor kort in uw woning zijn. Dan gelden dezelfde regels als bij reparatie (zie 6).

8. Kan ik nog langskomen bij jullie op kantoor?
Tot 10 feburari kunt u niet bij ons langskomen op kantoor. Vragen kunt u stellen via de telefoon of per e-mail.
Als u een huurcontract wilt tekenen, maken wij een afspraak met u (zie 11). Datzelfde geldt bij een bezichtiging (zie 10) en het ophalen van sleutels.

9. Ik verlaat mijn woning en ga verhuizen. Hoe gaat dat nu, i.v.m. Corona?
1. We spreken alleen af als het moet. De huuropzegging geeft u schriftelijk aan Samenwerking door.
2. We bellen u voor een telefonische voorinspectie
3. We stellen u een heleboel vragen die we goed vastleggen
4. De eindinspectie doen we als u de woning al heeft verlaten
5. U levert de sleutel uiterlijk op de laatste huurdag bij ons in. Deze mag u achterlaten in onze brievenbus
6. Daarna controleren wij de woning
7. We kijken dan of u de afspraken uit de voorinspectie bent nagekomen.
8. Als er dan gebreken blijken, overleggen we met u hoe we dat oplossen. Zo voorkomt u kosten.

10. Ik mag een woning komen bezichtigen. Hoe gaat dat nu, i.v.m. Corona?
1. U krijgt per e-mail of telefonisch bericht van Samenwerking dat u de sleutels van de woning op kan halen bij het kantoor van Samenwerking aan de Stadhouderslaan 181 te Vlaardingen
2. De sleutels liggen voor u klaar in een enveloppe bij de balie van het kantoor
3. Bij het afhalen van de sleutels komt u met maximaal 1 persoon het kantoor binnen
4. Houd 1,5 meter afstand
5. Het dragen van een mondkapje bij ons op kantoor is verplicht.
6. De enveloppe met sleutels levert u dezelfde dag voor 16.00 uur in via de brievenbus van het kantoor van Samenwerking
7. Vragen en opmerkingen kunt u stellen aan de woonconsulent die de woning in behandeling heeft. Deze neemt na de bezichtiging contact met u op.

11. Ik teken binnenkort een huurovereenkomst.
U bent hiervoor welkom op ons kantoor. Wij sturen u de overeenkomst 7 dagen van te voren op. U heeft dan tijd om het te lezen en uw vragen aan ons te stellen. De afspraak kan dan zo kort mogelijk duren. Wij vragen u, ondanks het feestelijke moment, om alleen te komen. Het dragen van een mondkapje is tijdens uw bezoek aan ons kantoor verplicht.

12. Wordt het service abonnement tijdelijk stopgezet nu er geen werkzaamheden in de woning plaatsvinden?
Nee, u blijft u maandelijkse abonnementskosten betalen. Wij komen de reparaties namelijk wel uitvoeren, alleen niet direct. We stellen de uitvoering dus even uit. U betaalt voor het serviceabonnement €4,50 per maand. De werkzaamheden die hier onder vallen zijn niet spoedeisend. 

Op dit moment voeren wij alleen spoed eisende reparaties uit. Zodra de maatregelen vanuit de overheid versoepelen, dan komen we ook weer reparaties uitvoeren.  

13. Maar Samenwerking mag toch geen winst maken op het SA?
Nee, dat doen wij ook niet. Wij verdienen er geen geld mee. Het is zelfs al enige jaren een verliespost. De kosten van het serviceabonnement zijn sinds 2017 niet veranderd. De reparaties die uitgevoerd worden kosten bij elkaar meer dan dat er inkomsten binnenkomen. 

Geplaatst in: Mijn Samenwerking

Terug naar overzicht