U heeft een afrekening servicekosten 2023 van ons ontvangen. Heeft u vragen? Kijk dan of het antwoord hier staat. Staat het antwoord er niet bij? Stuur ons dan een mail met uw vraag.
Wat zijn servicekosten?
Servicekosten betaalt u naast de huurprijs voor uw woning. Bijvoorbeeld voor schoonmaak. Of elektra in het portiek. Wat u betaalt staat in uw huurcontract. Niet iedereen betaalt hetzelfde.
Hoe werkt de afrekening?
Aan het eind van ieder kalenderjaar tellen wij de kosten bij elkaar op. Die kosten verdelen we eerlijk over de alle buren. Wij mogen hier geen winst op maken.
Voorbeeld:
U betaalt €10 schoonmaak per maand. Dat is €120 per jaar. Uw buren doen dat ook. U heeft 9 buren. Samen betaalt u: €120 * 10 bewoners is €1200.
De schoonmaker stuurt ons een factuur van €1100. Die betalen wij.
U heeft ons iets teveel betaald: €1200 - €1100 = €100
Die €100 verdelen wij over u en uw buren.
U krijgt €10 van ons terug.
Dit is een fictief voorbeeld. Wij berekenen soms ook administratiekosten.
Hoe zit het met het voorschot?
Wij proberen de voorschotten zo passend mogelijk te laten zijn. Zodat u niet teveel hoeft te betalen, of veel geld terugkrijgt.
Mijn voorschot wordt hoger
Als u dit jaar veel moet bijbetalen, dan verhogen wij het voorschot. Zo voorkomt u dat u volgend jaar weer veel moet bijbetalen.
Maar let op: uw voorschot verandert per 1 juli 2024. Dit betekent dat u maar een half jaar een hoger voorschot betaalt. Het kan dus zijn dat u volgend jaar ook moet bijbetalen.
Voorbeeld:
U moet €120 bijbetalen. Dat is per maand €10. Wij verhogen uw maandelijkse voorschot daarom met €10.
Maar in 2024 betaalt u maar 6 maanden (juli tot en met december) €10 extra.
Volgend jaar moet u €60 bijbetalen
Soms stijgen de prijzen ook nog eens. Daar proberen wij ook rekening mee te houden.
Ik ontvang huurtoeslag. Moet ik mijn nieuwe voorschot doorgeven aan de belastingdienst?
Nee, dat hoeft u niet te doen. Dat doen wij voor u.
Let op: ben je jonger dan 23? Kijk dan goed na of de verhoging van je voorschot gevolgen heeft voor je huurtoeslag.
Mijn voorschot wordt verlaagd.
U heeft geld van ons ontvangen. Maandelijks betaalt u teveel aan ons. Dat vinden wij niet nodig. Uw voorschot passen we aan zodat het zoveel mogelijk passend is.
Voorbeeld:
U krijgt €60 terug. Dat is €5 per maand. Wij verlagen uw voorschot met €5. Volgend jaar krijgt u €30 terug.
Soms stijgen de prijzen ook nog eens. Daar proberen wij ook rekening mee te houden.
Ik ben het niet eens met de afrekening servicekosten
Mail ons met uw vraag. Wij kunnen u een toelichting geven op de afrekening.
Ik krijg geld terug
U ontvangt het bedrag voor 1 augustus 2024 op uw bankrekening. Heeft u een huurachterstand? Dan verrekenen wij het met de huurachterstand.
Ik moet bijbetalen
Het bedrag kunt u voor 1 september 2024 aan ons overmaken.
Ik woon in de Meerpaal, Willem de Zwijgerlaan of de Blois.
Ik woon in de HZ100, de HC100 of de W120. En ik moet veel bijbetalen voor de elektra.
U woont in een woongebouw waar u ook de elektra in uw woning via ons betaalt. Dat noemen wij een grootverbruiker.
U moet bijbetalen en wij verhogen ook uw voorschot. De kosten van elektra zijn gestegen. De uitleg leest u hieronder.
Ik moet veel bijbetalen voor de algemene elektra
Wij kopen voor u de elektra in. Maar dat betekent niet dat de wij de kosten kunnen bepalen. We hebben te maken gehad met diverse kostenstijgingen:
- Tariefverhoging van de kosten per KWh. De energieleverancier bepaalt dit. Wij kopen dit collectief voor u in. Wij hebben wel gunstig ingekocht, maar de kosten zijn enorm gestegen.
- Van januari tot en met juni 2022 betaalden wij 21% BTW. Van juli tot en met december 2022 werd de BTW verlaagd naar 9% BTW. Dit was een tijdelijke regeling uit de tijd dat de energieprijzen erg hoog waren. Dit is bepaald door de overheid. Het hele jaar 2023 betaalden we weer 21%, dat is dus meer dan het jaar ervoor.
- Verhoging van de energiebelasting. Dit betaalt iedereen De overheid bepaalt dit.
- Verhoging van de transportkosten. Dit bepaalt de netbeheerder. Zij voeren deze verhoging van de prijzen door.
Waarom hebben jullie dit niet aan mij laten weten?
Helaas wisten wij niet van alle verhogingen op tijd om het u te laten weten. Ook passen wij 1 keer per jaar het voorschot aan.
Ik kan het niet in 1x betalen
Neem contact met ons op. Samen zoeken we een oplossing.